Sveika mityba

Dvasinio Mokytojo Šri Prakaš Dži satsango tekstas

Niekam ne paslaptis, kad sveikata – žmogaus gyvenimo pagrindas. Tam, kad ją išsaugotume ir būtume visada geros formos, spėtume su šiuolaikinio pasaulio tempu, būtina laikytis keleto sveikos gyvensenos taisyklių (apie šias taisykles skaitykite satsango santrauką).

Viena tų taisyklių – sveika mityba.

Esame tai, ką valgome.“ Šį posakį žino daugelis. Maistas ne tik formuoja mūsų kūną, jo poveikis – daug platesnis. Maistas daro įtaką mūsų mąstymui ir vidinei būsenai, o tai reiškia – jam reikia skirti tinkamą dėmesį. Šiais laikais daug žmonių stengiasi prisižiūrėti, renkasi sveiko gyvenimo būdą, skiria dėmesio sveikai mitybai, stengdamiesi savo organizmą stiprinti lengvu, ekologiškai švariu maistu, laikydamiesi tam tikrų dietų, pasninkaudami ir t. t.

Vegetarizmas. Vegetarizmas – visavertė žmogaus mityba. Ji apima maistą, kuris sudarytas iš augalinės kilmės produktų, pieno ir visų pieno produktų. Todėl klaidinga manyti, kad vegetarinė mityba – tai tik vaisiai ir daržovės. Į ją įeina ir ankštinės kultūros, kaip jau buvo minėta, – ir pieno produktai, kuriuose gausu baltymų, būtinų žmogaus organizmui.

Vegetarinė mityba, kurdama energiją, suteikia žmogui viską, kas yra būtina sveikatai. Be to, toks maistas, būdamas švariu ir lengvu, neteršia organizmo. Juk valgant reikia pagalvoti ir apie tai, kaip virškinimo sistema jį apdoros ir, kas nemažiau svarbu, kaip suvirškinęs ir įsisavinęs viską, kas reikalinga, organizmas sugebės taip pat lengvai išsivalyti nuo maisto likučių.

Žmogus buvo sukurtas vegetaru. Šis faktas yra ir mokslo pagrįstas. Žmogaus dantų struktūra ir visa virškinimo sistema pritaikyta būtent augalinės, o ne gyvulinės kilmės maisto apdorojimui.

Pienas. Pienas ir pieno produktai priskiriami vegetarinei mitybai. Savo sudėtimi tai yra labai svarbus produktas žmogui. Žinoma, kad gautume visas naudingas jo medžiagas, reikia rūpintis, kad pienas būtų natūralus.

Vanduo. Mūsų kūnas didžiąja dalimi sudarytas iš vandens. Todėl jo svarba žmogaus sveikatai yra nė kiek ne mažesnė nei maisto. Vandenį reikia gerti visą dieną, ypač naudinga jį gerti nevalgius. Tai padeda išsivalyti žarnynui, kas ne mažiau svarbu nei pats maitinimasis. Blogai išvalytas žarnynas teršia kraują ir tampa daugelio ligų priežastis. Arbata, kava, sultys, įvairūs gėrimai nėra vanduo. Su jais į organizmą patenka drėgmė, bet ji organizmą veikia ne taip, kaip grynas vanduo.

Maisto kiekis. Įprastai maitinamasi tris kartus – ryte, dieną, vakare, tai yra per pusryčius, pietus ir vakarienę. Maisto kiekis per pusryčius neturi būti didelis, pietūs – sotūs, o vakarienė – lengva. Vienu kartu reikėtų suvalgyti mažiau, nei jums norisi, kad skrandyje liktų vietos vandeniui ir orui. Tai būtina geram, visaverčiam maisto virškinimui. Dažnai kyla klausimas: kokia seka reikia derinti maistą ir vandens gėrimą? Jei kalbėtume apie maisto ir vandens derinimą, tai geriau vandenį gerti prieš valgį. Jei geriame vandenį iškart pavalgę, apsunkiname virškinimo procesą. Maistas daug geriau įsisavinamas, kai rūpestingai sukramtomas – tai padės ir pajusti sotumo jausmą bei nepersivalgyti.

Miltai. Patys naudingiausi maistui rūpaus malimo miltai, kuriuose yra ir grūdinių sėlenų. Iš tokių miltų gaminami, pavyzdžiui, rytietiškos duonos paplotėliai, kurie puikiai gerina žarnyno darbą. Balti išvalyti miltai nėra naudingi organizmui, nes jie apsunkina virškinimo ir žarnyno išsivalymo procesą, suformuodami lipnią, panašią į tešlą, masę.

Prieskoniai. Nereikėtų manyti, kad vegetarinė mityba – tai nevisavertis, neskanus maistas. Ilgiausiame vegetarinių produktų sąraše – daugybė įvairiausių daržovių, vaisių, javinių kultūrų, žalumynų ir įvairių iš jų pagamintų produktų. Toks maistas ne tik vertingas maistinėmis savybėmis, bet yra ir labai skanus. Nereikėtų pamiršti ir prieskonių. Jie ne tik praturtina skonį, suteikia patiekalams nepakartojamą aromatą, bet ir turi būtinų žmogaus organizmui mikroelementų, padedančių greičiau įsisavinti maistą. Kiekviena prieskoninė kultūra turi savitą skonį ir paskirtą – kiekvienam patiekalui yra tinkamas tam tikras prieskonių rinkinys. Žinant prieskonių savybes, galima juos ir kūrybiškai keisti.

Pasninkas. Virškinimo sistema – tai tam tikras mechanizmas, kuriam būtinas poilsis. Tam egzistuoja tam tikros dienos – pasninkas. Kad pasninkas duotų kuo geresnių rezultatų, jo reikia laikytis tam tikromis dienomis. Jos nustatomos pagal mėnulio kalendorių. Pavyzdžiui, ekadašio dienos (11 diena po jauno mėnulio ir pilnaties), navaratri (9 pasninko dienos rudenį ir pavasarį) ir pan. Žmogus – Visatos dalis, todėl labai svarbu gyventi jos ritmu, pagal joje veikiančius dėsnius. Tuomet žmogus bus sveikas ne tik fiziškai, bet ir dvasiškai.

Pasninkas – tai ištisas mokslas apie tai, kaip teisingai organizuoti mitybą arba ją riboti. Teisingai laikantis pasninko, sukuriamas pagrindas gerai fizinei ir dvasinei sveikatai.

Kaip teisingai pasninkauti? Visų pirma, reikia pažinti savo organizmo individualias ypatybes. Pavyzdžiui, sergant tam tikroms ligomis, nereikėtų ilgai būti nevalgius.

Pasninkauti galima įvairiai. Tie, kurie tik pareidinėja į vegetarinę mitybą, pasninko dienomis gali susilaikyti nuo mėsiško maisto. Tie, kurie jau maitinasi vegetariškai, tomis dienomis gali valgyti tik vaisius, pieną ar pieno produktus, susilaikydami nuo grūdinių, ankštinių produktų ir daržovių. Paprastai būtent taip laikomasi ekadašių pasninko dienų. Nereikėtų savarankiškai spręsti dėl griežto pasninko laikymosi (kai tik geriamas vanduo arba laikomasi visiškai sauso pasninko), kad nepakenktumėte savo organizmui.

Teisingas pasninko laikymasis išvalo ne tik kūną, bet ir mintis, padeda geriau vidujai susitelkti, giliau suprasti savo vidinę prigimtį, atskleisti savo potencialą (daugiau apie pasninką skaitykite atskirame satsange).

 

Pabaigai norėtųsi priminti labai svarbų principą, kurio laikantis galima išsaugoti sveikatą, pozityvią nuotaiką, vidinį žvalumą. „Mes valgome tam, kad gyventume, o ne gyvename tam, kad valgytume.“ Tinkama mityba suteikia žmogui sveikatos, pripildo jį energijos, būtinos visaverčiam gyvenimui ir tobulėjimui.

 

į rubriką Skaitiniai

į rubriką Skanus ir sveikas maistas


Naujienos

2018-12-01
Gruodžio 26-28 d. Vilniuje, Dvasinės kultūros centre "Shri Prakash Dham"
2018-11-30
"Joga apie kūną, protą ir sielą. Satsangai 3" jau keliauja į knygynus!
2018-10-18
Vyks įvairūs renginiai, individualūs susitikimai su Mokytoju.